Alla inlägg den 21 april 2012

Av malin nilsson - 21 april 2012 16:51

Tillhör ni också dem som inte riktigt vet vart pengarna tar vägen, EGENTLIGEN? Hur mycket lägger man på bensin i månaden? Hur mycket lägger man på mat? Kan man dra ner de fasta kostnaderna som man har? Osv, osv. Idag har jag suttit en dryg timme och gjort en budget. Lr den riktigt budgeten ska jag göra nästa månad, då jag ska spara alla kvitton och jämföra med min inkomst. Jag har iaf suttit med alla mina utgifter jag haft de senaste fem månaderna, gjort spalter för mat, övrigt, kläder, bostad och transport. Otroligt bra!! detta kom jag fram till efter sett mycket svart på vitt och efter lite eftertanke:


* Spara och prioritera

* Matlåda varendaste dag

*Cykla/gå så mycket som det är möjligt

*Frisör-facials osv-finns det billigare alternativ?

* Om du röker/snusar, minska om du kan. Köp stock lr tiopack cigg för oftast billigare peng

* Få bort dina ev krediter

* Tänk på din telefonräkning. Vad gör du mest, smsar lr pratar...se över din operatör

* Utnyttja icarabatterna, köp stora drickor ist för små osv, om du nu dricker myclet sånt vill säga

*När du sparar, spara till nåt roligt. Då är det lättare. ( Till en guldrose Michael kors klocka t.e.x)

*Följ upp din ekonomi varje månad.

*Jämför priser.

*Finns det något du kan sälja?


Så, mittemellan att se på svart på vitt hur mycket onödiga pengar jag lägger på mat och insikten att jag faktiskt inte ändå tankar för så mycket som jag trodde, tog min energi slut. Så nu lägger jag allt nödvändigt bakom mig och spelar lite wordfued och tar en varm, lång dusch.


Självklart ändrar man inte ett beteende bara sådär, men jag tror det är viktigt att man faktiskt ser saker svart på vitt och faktiskt tar en funderare. För känslan är FIN när du har sparat ihop till en klocka du väldigt gärna vill ha, lr kunna åka på semester utan att få ångest.


TACKOCHHEJLEVERPASTEJ (Som det förövrigt kan skilja 10 kronors skillnad på) Men självklart äter man inte äcklig billig mat..men kanske finns nåt man kan dra ner på? Kanske inte behöver dricka brämhultsjuice VARJE vecka?


Over and OUT!!


Av malin nilsson - 21 april 2012 01:21

Tricket är ändå när allt kommer till kritan, gör vad du kan med det du har. Var inte ledsen över det du inte har, utan gläds över det du faktiskt har ist. Du kanske har fantastiska vänner, men ingen kärlek i ditt liv? Du kanske har pojkvän/flickvän, men inga fantastiska vänner? Börja med det du har och trivs du inte med något, försök göra något åt saken. Det är bara du som kan göra förändring. Jag gillar inte folk som klagar...folk som är negativt inställda till livet, det är en väldig stor turnoff. Kanske beror det på att jag sj älskar livet och allt som livet har att erbjuda! Varje dag är spännande på sitt speciella vis. Ena dagen kanske du tar en lugn skön promenad vid vattnet, passa då på att andas in luften..titta på de olika färgerna på träden, på sjön och på omgivningen. Ger detta dig en positiv känsla, om du får energi av detta gör det igen, gör det ofta! En annan dag kanske du känner att du har gjort ett kanon jobb på ditt arbete. Vilken känsla får du? Om detta driver dig, satsa mer och se till att alla dagar blir bra dagar! Spenderar du en dag med en god vän...dela dina hemligheter och var generös med att ge av dig själv. Inspirera, men låt alla få göra vad de vill i livet. Det är bara du som känner vad som är rätt. En dag är du exakrt där du ska vara, du gör det du älskar, du har de mest fantastiska människorna omkring dig och du lever ditt liv till 100 procent. Då är det du själv som åstadkommit detta, take some pride in that.


Nu ska jag gå och lägga mig och imorgon ska jag njuta av att ha en dag ledigt. Jag ska ta hand om mitt hem och göra lite andra nyttiga saker. ( Kanske nån öl på kvällen, inte ömöjligt) Jag önskar er alla en fin helg med mycket kärlek.

P.s Gör någon lite extra glad. Den som inte kan ge, kan aldrig bli lycklig.



Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10 11 12 13 14 15
16
17 18
19
20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards